Gdy uprawiamy sporty typu: trekking, nordic walking, czy po prostu wybieramy się na dłuższe wędrówki, kończyny dolne są narażone na kontuzje.  W trakcie marszów, zarówno krótko jak i długodystansowych pojawia się ryzyko przeciążeń, a w konsekwencji mogą wystąpić dolegliwości bólowe.

Prawdopodobieństwo wystąpienia bólu, przeciążenia a nawet kontuzji wzrasta jeśli mamy zaburzenia w obrębie stopy czy też narządu ruchu.

Oto najczęstsze nieprawidłowości w strukturze i biomechanice kończyn dolnych, które zaburzają ich pracę i mogą prowadzić do kontuzji, dolegliwości bólowych i stanów zapalnych (wymagają zaopatrzenia we wkładki ortopedyczne, w przypadku uprawiania sportów wskazane są specjalistyczne wkładki sportowe, dedykowane konkretnej dziedzinie sportu):

  1. Płaskostopie poprzeczne
  2. Płaskostopie podłużne
  3. Paluchy koślawe tzw. halluksy
  4. Przykurcze mięśni
  5. Szpotawość stóp i kolan
  6. Koślawość stóp i kolan
  7. Asymetrie długości kończyn dolnych

Trekking

Dolegliwości bólowe mogą pojawić się zarówno w okolicach stawów (skokowych, kolanowych, biodrowych, w stawach kręgosłupa), jak również tkanek miękkich (ścięgien, więzadeł, mięśni).

Najczęstszymi przyczynami dolegliwości bólowych są:

  • zmiany degeneracyjne, bądź niestabilność – dotyczy stawów
  • zmiany przeciążeniowe tkanek miękkich – wynikające z braku ich elastyczności. Chroniczne napięcie mięśni sprawia, że są one bardziej podatne na uszkodzenia (np. naderwania, zerwania) czy stany zapalne

Kiedy pojawia się ból…

Pierwszym sygnałem świadczącym o tym, że coś się dzieje jest ból. Dodatkowo może wystąpić również obrzęk, podwyższenie temperatury oraz zaczerwienienie w miejscu kontuzji, pieczenie, mrowienie czy zasinienie.

Jak unikać kontuzji kończyn dolnych?

Aby zmniejszyć ryzyko przeciążeń i urazów warto odpowiednio przygotować się do tego rodzaju wysiłku m.in. poprzez:

  • stopniowe wdrażanie się w coraz to dłuższe dystanse
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie
  • regularne rozciąganie oraz rolowanie mięśni
  • odpowiednie rozgrzanie mięśni i stawów przed wysiłkiem
  • odpoczynek i regeneracja między treningami/marszami (jeśli dolegliwości długo nie ustępują warto udać się do fizjoterapeuty, który dokona badania oraz terapii uszkodzonego rejonu ciała)
  • odpowiednio dopasowane buty (zarówno do aktywności jak i naszych stóp) oraz wkładki
  • przy doborze obuwia należy kierować się głównie tym, aby było ono wygodne, przynajmniej 0,5 rozmiaru większe niż nosimy na co dzień, wykonane z dobrych materiałów
  • często nawet dobrze dopasowane buty nie „trzymają” stopy, która pracując podczas marszu narażona jest na odciski, otarcia, skręcenia, wtedy najlepszym rozwiązaniem jest dopasowanie indywidualnych wkładek ortopedycznych

Dlaczego wkładki trekkingowe są takie ważne?

  • wkładki idealnie wypełniają stopę w bucie oraz odciążają i podpierają miejsca narażone na przeciążenie czy kontuzje (szczególnie dotyczy to osób, które już cierpią na różnego rodzaju dolegliwości bólowe kończyn dolnych lub mają wady stóp)
  • zapewniają optymalny rozkład nacisków stóp na podłoże
  • doskonale podtrzymują wysklepienie stopy
  • świetnie „trzymają” stopy w butach, chroniąc je przed przemieszczaniem się do wewnątrz, na zewnątrz, a także podczas gwałtownych skrętów
  • poprawiają prowadzenie stopy w osi ruchu
  • zmniejszają ryzyko odniesienia urazów, głównie stawu skokowego i kolanowego
  • ułatwiają odbicie i lądowanie stopy,
  • stabilizują stopy podczas marszu
  • Dzięki swojej elastycznej strukturze bardzo dobrze tłumią wstrząsy, dzięki czemu chronią przed urazami stawy skokowe i kolanowe, co korzystnie wpływa na stabilizację całego kręgosłupa.
  • Są lekkie i komfortowe, dzięki czemu zapobiegają zmęczeniu kończyn dolnych.
  • Są niezwykle łatwe w czyszczeniu – wystarczy umyć je pod ciepłą wodą i pozostawić do wyschnięcia.

Spacer nad morzem

Jak wyglądają wkładki do butów trekkingowych?

Wkładka trekkingowa przeznaczona jest głównie do butów trekkingowych, sportowych. Wykorzystane w tej wkładce elementy dają użytkownikowi poczucie komfortu oraz stabilizacji.

Wkładka jest pokryta odpornym na wilgoć materiałem o zapachu eukaliptusa. Materiał pokryciowy dzięki jonom srebra ma właściwości antybakteryjneprzeciwgrzybicze. Trzon wkładki stanowi cienki i wytrzymały materiał wzmocniony w okolicy śródstopia. Na całej długości wkładki znajduje się specjalistyczny materiał odciążający z dodatkową warstwą w okolicy pięty w celu zapewnienia większej amortyzacji w kontakcie pięty z podłożem. Od spodu wkładka pokryta jest antypoślizgowym gripem, który zabezpiecza ją przed przemieszczaniem się w bucie.

Wkładki trekkingowe

Wkładki trekkingowe

Jeżeli więc masz problemy ze stopami, to zacznij je rozwiązywać – proponujemy rozpocząć od zrobienia sobie pełnej diagnostyki w celu sprawdzenia stanu stóp i narządu ruchu i w razie zdiagnozowania jakichkolwiek zaburzeń w biomechanice stopy, dobrania indywidualnych wkładek ortopedycznych.